خانه / مقالات مذهبی / قرآن از علی می‌گوید ‏

قرآن از علی می‌گوید ‏

قرآن از علی می‌گوید ‏(۱)‏

 

در ایامی که تبیان آن را به نام دهه ولایت نام نهاده است (از قربان تا غدیر) در این سلسله نوشتار که نام آن ‏را بر  کرانه‌ی الغدیر گذاشته‌ام قصد دارم تا ۳ هدف را با یک تیر نشانه روم.‏

‏۱-‏ طیفی از خورشید وجود عدالت و امامت، امیر مؤمنان را بر آینه‌ی دلتان بتابانم

‏۲-‏ اعتراف  اهل سنت را بر عظمت آن امام همام بیان نمایم (تمام این مطالب از زبان و آثار علمای اهل تسنن ‏است).‏

‏۳-‏ مردی بزرگ و کتاب گرانقدر را فرا روی شما بگشایم و با هم در آن سیری داشته باشیم.‏

بله تمام این مطالب از کتاب شریف الغدیر حاصل عمر ابر مردی غیرتمند است که جانانه برای ‏جان جهان تلاش کرد. برای شادی روح علامه امنی صلواتی بفرستید و چند خط زیر را به عشق مولا ‏بخوانید و مطالب آینده را پی بگیرید:‏

 

در سوره احزاب، آیه ۲۳‏ می‌خوانیم:

‏«من المومنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه فمنهم من قضی نحبه، و منهم من ینتظر…»‏

‏«از مومنان مردانی‌اند که بر آنچه با خدا بر آن پیمان بسته‌اند راست آمدند؛ و از آنان کسانیند که در ‏گذشته‌اند، و از آنان کسی است که چشم‌ براه است…».‏

 

خوارزمی در کتاب مناقب (۱۸۸/۲۷۹/۲۷۰) و ‏گنجی شافعی در کفایه الطالب ۱۲۲(۲۴۹/۶۲) و ابن حجر در صواعق(۸۰/۱۳۴): به نقل از  مفسران اهل سنت آورده‌اند: ‏‏«فمنهم من قضی نحبه» درباره حمزه و یارانش نازل شد، و « و منهم من ینتظر…» درباره علی ‏بن‌ابی‌طالب است».

 

 

قرآن از علی می‌گوید ‏(۲)‏

 

به نام خدا و با سلام ، دوست عزیز حتماً شماره‌ی ۱ این مطلب را بخوان تا از انگیزه ارائه ‏این سری نوشتار آگاه شوی.‏

غرض اصلی ارادتی به ساحت امیر مؤمنان است و بس.‏

 

در سوره انفال، آیه ۶۲ می‌خوانیم:‏

‏« وَ إِن یُرِیدُواْ أَن یَخْدَعُوکَ فَإِنَّ حَسْبَکَ اللّهُ هُوَ الَّذِیَ أَیَّدَکَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنِینَ ».‏

‏« و اگر خواستند که تو را بفریبند، خدا برای تو کافی است اوست که تو را، به یاری خویش ‏و یاری مؤمنان تایید کرده است »

ابن عساکر در کتاب تاریخ [۱۲/۳۰۷]، به سندش از ابوهریره آورده‌ است که: بر عرش نگاشته ‏شده: « جز من خدایی نیست، مرا انبازی[شریکی] نیست، محمد بنده و فرستاده من ‏است، او را به علی یاری کردم » و این همان سخن خداوند در قرآن است که فرمود: «هو ‏الذی ایدک بنصره و بالمومنین » که منظور تنها علی است».

 

این روایت را بسیاری از علمای اهل سنت در نوشته‌ها و روایات خود آورده‌اند که برخی از ‏آنها به این شرح است:‏

‏ گنجی شافعی /کفایه الطالب ۱۱۰ (۲۳۴/۹۲). ‏

‏ سیوطی /الدرالمنثور ۳/۱۹۹ (۱۱۰۴). ‏

‏ قندوزی /ینابیع الموده ۹۴ (۱/۹۳/۲۳). ‏

‏ بغدادی /تاریخ ۱۱/۱۷۳٫ ‏

‏ محب طبری /الریاض ۲/۱۷۲(۳/۱۱۷). ‏

‏ ذخائرالعقبی ۶۹٫ ‏

خوارزمی /مناقب  ۲۵۴ (۳۲۰/۳۲۶). ‏

‏ حموئی /فرائد. باب ۴۶ (۱/۲۳۵/۱۸۳، ۲۳۷/۱۸۵) ‏

‏ هندی /کنز ۶/۱۵۸ (۱۱/۶۲۴/۳۳۰۴۰، ۳۳۰۴۲). ‏

‏ هیثمی /مجمع ۹/۱۲۱٫ ‏

‏ سیوطی /الخصائص ۱/۱(۱/۱۳). ‏

‏ همدانی /مودهالقربی. موده ۸٫‏

 

 

قرآن از علی می‌گوید ۳‏

سوره بقره. آیه ۲۰۷‏

‏«و من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله»‏

‏«و از مردم کسی است که جانش را در جستن خشنودی خداوند می‌دهد»

ابن ابی الحدید در شرح خود بر نهج البلاغه  ۳/۲۰۷ (۱۳/۲۶۱/۲۳۸) از ابوجعفر اسکافی آورده است ‏که: «حدیث فراش، متواتر است و آن را جز دیوانه‌ای انکار نکند. ‏

همه مفسران روایت کرده‌اند که این آیه شریفه آن شبی که علی ‌علیه‌السلام در بستر ‏پیامبر صلی‌الله علیه و‌آله و سلم خوابیده بود درباره او نازل شد».‏

ثعلبی در الکشف و البیان (خطی. برگ ۵۴) می‌گوید: «چون پیامبر صلی‌الله علیه و‌آله وسلم خواست به ‏مدینه هجرت کند، علی بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام را در مکه گذاشت تا وام‌های حضرتش را بپردازد و ‏امانت‌های مردم را که نزد حضرتش بود به صاحبان آنها برساند، و شبی که به سوی غار برون شد در ‏حالی که مشرکان خانه را محاصره داشتند، به علی فرمود که در بسترش بخوابد و به او فرمود که: ‏‏«ردای حضرمی سبزم را بپوش و در بسترم بخواب، اگر خدا بخواهد به تو گزندی نخواهد رسید و…». ‏پیامبر صلی‌الله علیه و‌آله وسلم در راه مدینه بود که خداوند این آیه را درباره علی نازل کرد و…». ‏

 

و نیز می‌توان از منابع زیر به عنوان ناقل این مطلب نام برد:‏

غزالی / احیاءالعوم ۳/۲۳۸(۳/۲۴۴).‏

‏ گنجی شافعی / کفایهالطالب ۱۱۴(۲۳۹).‏

‏ صفوری /نزههالمجالس ۲/۲۰۹٫‏

‏ ابن صباغ مالکی /الفصول المهمه ۳۳(۴۷).‏

‏ سبط بن جوزی حنفی /تذکره الخواص ۲۱ (۳۵).‏

‏ شبلنجی /نورالابصار ۸۶ (۱۷۵).‏

 

حدیث فراش یا لیله المبیت در این منابع اهل سنت آمده است:

احمد حنبل /المسند ۱/۳۴۸ ‏‏(۱/۵۷۲/۳۲۴۱). ‏

‏ طبری /تاریخ  ۲/۹۹- ۱۰۱(۲/۳۷۲، ۳۷۴). ‏

‏ ابن سعد / الطبقات ۱/۲۱۲ (۱/۲۲۸). ‏

‏ یعقوبی /تاریخ ۲/۲۹ (۲/۳۹). ‏

‏ ابن‌هشام /السیره ۲/۲۹۱(۲/۱۲۶). ‏

‏ ابن عبدریه /الغدیر ۳/۲۹۰(۵/۶۱). ‏

‏ بغدادی /تاریخ ۱۳/۱۹۱٫ ‏

‏ ابن‌اثیر /الکامل ۲/۴۲ (۱/۵۱۶). ‏

‏ ابوالفداء /تاریخ ۱/۱۲۶٫ ‏

‏ خوارزمی /مناقب ۷۵ (۱۲۷/۱۴۱). ‏

‏ مقریزی /الامتاع۳۹٫ ‏

‏ ابن‌کثیر /البدایه ۷/۳۳۷ (۷/۳۷۴). ‏

‏ حلبی /السیره ۲/۲۹ (۲/۲۷).‏

قرآن از علی می‌گوید ‏۴‏

سوره بینه. آیه ۱۷‏

‏«ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات، اولئک هم خیر البریه»

‏«هان کسانی که ایمان آوردند و نیکی‌ها کردند آنان همانانند بهترین آفریدگان»

طبری در جامع‌البیان۳۰/۱۴۶(۱۵/۳۰/۲۶۴): به سندش از ابوجارود، از محمدبن علی علیه‌السلام نقل می کند که: پیامبر ‏صلی‌الله علیه و‌آله وسلم فرمود: “اولئک هم خیر البریه”، تو ای علی و پیروانت هستید». ‏

 

خوارزمی در مناقب ۶۶،۱۷۸ (۱۱۱/۱۲۰،۲۶۵/۲۴۷): به سندش از جابر انصاری آورده است که گفت: «نزد پیامبر ‏صلی‌الله علیه و‌آله وسلم بودیم که علی بن ابی طالب علیه‌السلام داشت می‌آمد. فرستاده خدا صلی‌الله علیه ‏و‌آله وسلم فرمود: برادرم دارد نزدتان می‌آید. سپس به کعبه رو کرد و دست به آن زد و فرمود: «به آن که ‏جانم به دست اوست سوگند که او و پیروانش روز رستخیز رستگارند». سپس فرمود: «او در ایمان به من ‏نخستین شما، و در عهد با خداوند وفادارترین شما، و در انجام فرمان خداوند استوارترین شما، و در مردم ‏نوازی دادورزترین شما، و در یکسان‌نگری دادمندترین شما و در برتری نزد خداوند برترین شماست». ‏گوید: در همان هنگام این آیه شریفه نازل شد. و هرگاه علیه‌السلام می‌آمد، اصحاب پیامبر صلی‌الله علیه ‏و‌آله وسلم می‌گفتند: خیرالبریه آمد». ‏

‏ گنجی شافعی/ کفایهالطالب ۱۱۹(۲۴۶/۶۲). ‏

‏ ابن صباغ / الفصول المهمه ۱۲۲(۱۲۱). ‏

‏ حموثی /فرائد ۱/۱۵۶/۱۱۸/۳۱٫ ‏

‏ ابن حجر /صواعق ۹۶ (۱۶۱/۱۱). ‏

‏ زرندی /نظم دررالسمطین ۹۲٫ ‏

‏ سیوطی /الدرالمنثور ۶/۳۷۹ (۸/۵۸۹). ‏

‏ شبلنجی /نورالابصار ۷۸، ۱۱۲(۱۵۹، ۲۲۶).‏

قرآن از علی می‌گوید ۵

سوره توبه؛ آیه ۱۹‏

‏« أَجَعَلْتُمْ سِقَایَهَ الْحَاجِّ وَعِمَارَهَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ کَمَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَجَاهَدَ فِی سَبِیلِ اللّهِ

لاَ یَسْتَوُونَ عِندَ اللّهِ وَاللّهُ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ »

‏«آیا آب دادن به حاجیان و عمارت مسجدالحرام را با ایمان به خدا و روز قیامت و جهاد در راه خدا برابر می‌دانید؟ نه، نزد خدا برابر نیستند و خدا ستمکاران را هدایت نمی کند »

 

طبری در جامع‌البیان ۶/۱۰/۹۵: به سندش از انس بن مالک که گفت:

«عباس و شیبه پسر عثمان به یکدیگر ‏فخر می‌فروختند؛ عباس می‌گفت: من از تو بزرگوارترم؛ من عموی فرستاده خدا صلی‌الله علیه و‌آله وسلم ‏و وصی پدرش و ساقی حاجیان هستم.

شیبه می‌گفت: من از تو بزرگوارترم؛ من امین خداوند بر خانه‌اش ‏و خزینه‌دار او هستم…

در این هنگام علی علیه‌السلام رسید… به آن دو گفت: من از شما دو تا ‏بزرگوارترم؛ من نخستین کسی هستم از مردان که ایمان آوردم و مهاجرت کردم و جهاد نمودم.

هر سه ‏نزد پیامبر صلی‌الله علیه و‌آله وسلم رفتند و از افتختارات خود یاد کردند. پیامبر صلی‌الله علیه و‌آله وسلم به ‏آنان پاسخی نداد.

پس از چند روز جبریل این آیه را آورد. پیامبر دنبال‌شان فرستاد، آمدند. سپس این آیه را ‏خواند: «اجعلتم سقایه الحاج…».‏

 

حدیث مفاخره و شان نزول این آیه را بسیاری از محدثان و علمای اهل سنت آورده‌اند، از جمله:

  • واحدی ‏‏/اسباب النزول ۱۸۲ (۱۶۴)
  • قرطبی /الجامع لاحکام القرآن ۸/۹۱(۸/۵۹)
  • رازی / تفسیر کبیر ۴/۴۲۲ (۱۶/۱۱)
  • خازن / تفسیر خازن ۲/۲۲۱ (۲/۲۱۱)
  • نسفی /تفسیر نسفی ۲/۲۲۱ (۲/۱۲۰)
  • حموثی /فرائد. باب ۴۱ (۱/۲۰۳/۱۵۹)
  • ابن صباغ /الفصول المهمه ۱۲۳ (۱۲۲)
  • زرندی /نظم دررالسمطین ۸۸- ۸۹‏
  • گنجی شافعی /کفایه الطالب ۱۱۳ (۲۳۸/۶۲)
  • ابن عساکر /تاریخ ۱۲/۳۰۵٫ + ابن کثیر /تفسیر ۲/۳۴۱
  • سیوطی /الدرالمنثور ۳/۲۱۸ (۴/۱۴۶)
  • صفوری / نزهه المجالس ۲/۲۴۲، ۲۰۹

ر.ک: خلاصه الغدیر، ص ۳۰۴، برگزیده و ترجمه‌ی دکتر محمود رضا افتخارزاده

 

 

درباره محمد غفاری

محمد غفاری

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشوذ

رفتن به بالا