خانه / اخبار شهرستان / مصاحبه با خبر گزاری مهر

مصاحبه با خبر گزاری مهر

انگیزه قیام امام عمل به تکلیف شرعی و دینی بود

گلپایگان- امام جمعه گلپایگان گفت: حکومت طاغوت استقلال نداشت که بتواند به نفع مردم کار کند و همین مزید علتی بر قیام امام در براندازی سلطه طاغوت شد.

حجت الاسلام محمدتقی کرامتی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با تبریک فرارسیدن دهه فجر و چهل و یکمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: توسط امام برای نخستین بار حکومتی در تاریخ تشیع بر پایه ولایت فقیه بنیان گذاری شد که بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه تحلیل شخصیت امام ممکن است سال‌‎ها یا قرن‌ها به طول کشد، گفت: شخصیت امام دارای ابعاد گوناگونی است و تحلیل آن کار آسانی نیست و گاهی با یک سونگری شخصیت امام تحریف می‌شود که باید از لحاظ بعد فقهی و سیاسی مدنطر قرار گیرد.

انگیزه قیام امام عمل به تکلیف شرعی و دینی بود

امام جمعه گلپایگان تصریح کرد: انگیزه قیام امام با هدف احیای امر به معروف و نهی از منکر و عمل به تکلیف دین اسلام بود زیرا در کشور ما نظامی حاکم بود که مغایر با اسلام بود و از طرفی مردم کشور ما پایبند به دین اسلام و مذهب تشیع بودند.

وی افزود: حکومت طاغوت به اهل بیت(ع) و مذهب تشیع پایبند نبود و وجه قالب حکومت دین ستیزی بود و با مراجع تقلید و روحانیون سخت در مبارزه بود.

حکومت طاغوت متکی به بیگانگان بود

حجت الاسلام کرامتی تصریح کرد: حکومت طاغوت متکی به فروش نفت و وارد کننده کالای خارجی بود و به دلیل نداشتن استقلال سیاسی، اجتماعی کشور با مشکلات زیادی مواجه بود و همین مزید علتی برای قیام امام علیه براندازی سلطه طاغوت شد تا حکومتی مستقل و بر اساس شرع مقدسات اسلام و قرآن پایه گذاری کند.

وی با بیان اینکه جرقه‌ پیروزی انقلاب سال ۴۲ با اعتراض به لایحه ننگین کاپیتولاسیون زده شد، گفت: قیام امام فرهنگی بود و روی افکار و باورهای مردم تأثیر گذاشت، نگاه مردم نسبت به شرایط کشور تغییر کرد تاجایی که شاه برای خاموش کردن صدای ملت تصمیم به تبعید امام گرفت.

حجت الاسلام کرامتی افزود: پس از تبعید ارتباط بین امام و مردم برقرار بود و عزم ملی برای براندازی حکومت وابسته به آمریکا و نظام سلطه استوارتر شد.

دین ستیزی طاغوت به اوج رسیده بود

وی تصریح کرد: دین ستیزی رژیم شاه به حدی رسیده بود که در کشورهای غربی و اروپایی ناقوس پایان دینداری را به صدا درآورده بودند و تفکرات غربی و امونیستی حاکم بر دنیا شده بود.

امام جمعه گلپایگان گفت: امام جبهه‌ مردمی علیه حکومت رژیم طاغوت تشکیل داد و با تأسی از نهضت عاشورا که بنی امیه را نابود کرد توانست مسیر حرکت مردم را تغییر دهد.

وی افزود: مردم اخلاص واقعی را در امام دیدند که به دنبال حاکمیت و قدرت طلبی نیست و هدف و تفکرش احیای اسلام ناب محمدی است، نگاه باور گرایانه مردم به امام سبب شد که امام مردم ایران را از دوران حکومت امام حضرت علی(ع) افضل تر بداند.

حجت الاسلام کرامتی اضافه کرد: مردم امام را رهبر و پیشوای خود قرار دادند و یک نظام مردمی مبتنی بر اسلام تشکیل شد و برای جلوگیری از شیطنت دشمنان امام در همان نخستین روزهای انقلاب موضوع رفراندوم را مطرح کرد و با برگزاری انتخابات بیش ۹۹ درصد مردم جمهوری اسلامی انتخاب کردند.

نگرش سیاسی امام حکیمانه بود

وی گفت: نگرش سیاستی که امام در پیش گرفتند بسیار حکیمانه بود زیرا جمهوری اسلامی با رأی مردم عینیت پیدا کرد و اسلام را محتوای این حکومت قرار داد.

امام جمعه گلپایگان با بیان اینکه ایران حیاط خلوت آمریکایی‌ها بود، گفت: آمریکایی‌ها در انتخاب مسئولان تا وزیر دخالت داشتند، ساواک که مجموعه در هم تنیده با سازمان سی آی ای و رژیم صهیونیستی و موساد بود توسط آمریکایی‌ها تشکیل شد.

وی گفت: آمریکایی‌ها فرهنگ خود را بر کشور ما قالب کرده بودند اما با پیروزی انقلاب مردم نفوذ آنها با شعار “نه شرقی و نه غربی” خاتمه دادند.

حجت الاسلام کرامتی افزود: رمز پیروزی انقلاب وحدت مردم بود، مردم با تمام اختلاف نظرها متحد و یکپارچه در کنار یکدیگر سقوط رژیم شاهنشاهی و پیروزی حکومت اسلامی را خواستار شدند.

درباره محمد غفاری

محمد غفاری
رفتن به بالا