خانه / عمومی / نقش رهبری در مدیریت بحران ها (دوره سه جلدی)

نقش رهبری در مدیریت بحران ها (دوره سه جلدی)

معرفی کتاب

موضوع کتاب حاضر، شرح بحران های امنیتی و سیاسی کشور از خرداد سال ۱۳۶۸ تا تحولات پس از انتخابات سال ۱۳۷۶ و بیان نقش رهبر معظم انقلاب در مدیریت این تحولات و بحران هاست. جلد اول این کتاب شامل چهار فصل «بحران های امنیتی»، «بحران های سیاسی»، «بحران های فرهنگی» و «نابسامانی های اقتصادی» است که طی سه دهه از سوی دشمنان داخلی و خارجی متوجه انقلاب اسلامی ایران بوده است.
در فصل اول این کتاب، به مهم ترین اتفاقات و رویدادهای داخلی و خارجی که از بعد امنیتی حائز اهمیت بوده و نظام جمهوری اسلامی را به طور جدید تهدید کرده، پرداخته شده است.
اتفاقاتی نظیر ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی، جنگ اول خلیج فارس، جنگ افغانستان، جنگ دوم خلیج فارس و بحران انرژی هسته ای از مباحث این فصل است.
در فصل دوم، کتاب با نگاهی مفصل به ماجرای میکونوس و بحران در روابط خارجی و نقش رهبر انقلاب در حل این بحران، مهمترین چالش ها و تنش های سیاسی داخلی که نظام جمهوری اسلامی در طول ۱۷ سال گذشته به ویژه در دوران حاکمیت اصلاح طلبان با آن مواجه بوده است را مورد تحلیل و واکاوی قرار می دهد.
این کتاب با ارائه تصویری جامع و مبتنی بر اطلاعات دقیق و تحلیلی عمیق از نقش رهبری در نظام اسلامی به خوانندگان کمک می کند تا دریابند چرا در طول سه دهه پس از انقلاب، چهره ها و گروه های سیاسی سکولار با مغالطه های نظری و سفسطه های ژورنالیستی بسیار کوشیده اند تا به غلط از «ولایت فقیه» چهره ای دیکتاتور بسازند و هم روشنفکران لائیک و هم سنت گرایان سکولار نظام مبتنی بر آن را «سلطنت اسلامی» که مانند مارکسیسم به بازتولید یک نظم ایدئولوژیک فاشیستی می انجامد معرفی کرده اند.
بررسی نقش تاریخ ساز «ولی فقیه» به عنوان یک رهبری بی بدیل الهی، اعتقادی و سیاسی در مهار چالش ها و بحران هایی که هر کدام می توانست ریشه های انقلاب اسلامی را از جا برکند، محور اصلی کتاب است.

سلسله بحث های دومین مجلد «نقش رهبری در مدیریت بحران ها» ادامه منطقی – تاریخی مباحثی است که نویسنده در جلد اول مطرح کرده است؛ بنابراین برای مطالعه و آشنایی جامع با روش شناسی رهبر فرزانه انقلاب در مدیریت تحولات، چالش ها و بحران های گوناگون بهتر است.
عناوین جلد دوم این کتاب که به «شهید مصطفی احمدی روشن» تقدیم شده به شرح زیر است:
– غائله ۲۳ آبان ۱۳۷۶، واکنش مراجع عظام و علما به اظهارات آقای منتظری، تحلیل هاشمی رفسنجانی از غائله منتظری، تحلیل رهبر انقلاب از قتل های زنجیره ای
– هشدار رهبر انقلاب نسبت به اهداف دشمن، محاکمه عبدالله نوری و جنجال گروه های فشار، ترور سعید حجاریان و التهابات ناشی از آن، بحران مشروعیت مجلس، اقدامات رهبر انقلاب برای خروج از بحران، تدبیر رهبر معظم انقلاب از نگاه مجلس
– غوغای مصونیت نمایندگان، استمداد از رهبری معظم برای حل بحران، تدبیر قانونی رهبر معظم انقلاب برای حل بحران، و…
بدین ترتیب نویسنده ضمن مرور تاریخ دوران رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای و بحران های ایجاد شده توسط اجانب و ایادی داخلی آنها به مدد اسناد متقن، نقش بی بدیل رهبری در برون رفت از بحران های دست ساز اجانب را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد.
به گونه ای که مخاطبان ضمن مرور یک راه طی شده تاریخی، در می یابند که چگونه گره های کور، با تدبیر ولایت فقیه گشوده شده است.

در جلد سوم این مجموعه، به شرح فتنه ها و بحران های ایران در دوران زعامت حضرت آیت الله خامنه ای و نقش ایشان در گذر کشور از این چالش ها اختصاص دارد. در بخش اول، به مهم ترین رویدادهای داخلی و خارجی پرداخته شده که از لحاظ امنیتی حائز اهمیت بوده و نظام جمهوری اسلامی را به طور جدی تهدید کرده است. در بخش دوم اهم چالش ها و کنش های سیاسی داخلی که نظام مقدس جمهوری اسلامی با آن دست به گریبان بوده، مورد واکاوی قرار گرفته است.

لینک خرید کتاب از سایت پاتوق کتاب فردا

 

درباره محمد غفاری

محمد غفاری

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشوذ

رفتن به بالا