خانه / مقالات مذهبی / فضایل شیعه

فضایل شیعه

 

عن ابی عبدالله (علیه السلام) یقول:

والله ما شیعه علی (علیه السلام) إلا من عف بطنه و فرجه و عمل لخالقه و رجا ثوابه و خاف عقابه.

از امام صادق (علیه السلام) روایت شده است که فرمود: به خدا سوگند شیعه علی (علیه السلام) نیست، مگر کسی که شکم و دامانش را از حرام نگه بدارد و اعمالش را برای [جلب رضایت ] پروردگارش انجام دهد و به ثواب و پاداش او امیدوار و از کیفرش بهراسد.

سئل ابو عبدالله (علیه السلام) عن شیعتهم، فقال:

شیعتنا من قدم ما استحسن و مسک مااستقبح و اظهر الجمیل و سارع بالامر الجلیل رغبه الی رحمه الجلیل، فذاک منا و الینا و معنا حیث ما کنا

از امام صادق (علیه السلام) در مورد شیعیانش سوال شد. حضرت فرمود:

شیعه ما کسی است که انجام کارهای نیک را جلو می‌اندازد و از انجام کارهای زشت پرهیز میکند. او زیبایی را آشکار می‌سازد وبا رغتبی که به رحمت خدای بزرگ دارد، به سوی کارهای بزرگ می‌شتابد. این چنین شخصی از ماست و [مسیرش] به سوی ماست و [در بهشت نیز] با ماست، هر کجا که باشیم.

عن ابا الحسن (علیه السلام) یقول:

لا یکون المومن مومنا حتی یکون قیه ثلاث خصال: سنه من ربه، و سنه من نبیه، و سنه من ولیه، فاما السنه من ربه فکتمان سره، قال الله عز و جل: «عالم الغیب فلا یظهر علی غیبه احدا إلا من ارتضی من رسول». و اما السنه من نبیه فمداراه الناس، فإن الله عز و جل امر نبیه بمداراه الناس فقال حذ العفو و أمر بالعرف و أعرض عن الجاهلین»، و اما السنه من ولیه فالصبرفی البأساء و الضراء فإن الله عز و جل یقول: «و الصابرین فی البأساء و الضراء».

حارث پسر دلهاث، غلام امام رضا (علیه السلام) : گفت شنیدم آن حضرت (علیه السلام) فرمود:

مومن، مومن واقعی نیست مگر این که در او سه خصلت باشد:

روشی از پرودگارش، روشی از پیامبرش و روشی از امامش.

اما روش پروردگارش: پوشاندن اسرارش می‌باشد، چرا که خدای بزرگ در قران فرمود: خداوند عالم به غیب است و بر غیبش کسی را آگاه نمی‌کند مگر پیامبری را که پسندیده است» (جن/۲۶)

و اما روش پیامبرش : سازش و مدارا با مردم است.

همانا خداوند به پیامبرش امر فرموده که با مردم مدارا و سازش نماید [آنجا که] می‌فرماید: «عفو و بخشایش را پیشه خود ساز و به خوبی و نیکی امر کن و از جاهلان روی بگردان». (اعراف/۱۹۹)

و اما روش امامش: صبر کردن بر سختی جنگ بادشمن، و سختی فقر و تنگدستی است. خدای بزرگ [در قرآن] می‌فرماید: «و صبر کنندگان در سختی فقر و تنگدستی».(بقره/۱۷۷)

عن الصادق (علیه السلام) قال: شیعتنا جزء منا، خلقوا من فضل طینتنا ، یسوؤهم ما یسوؤنا و یسرهم ما یسرنا، فإذا ارادنا احد فلیقصدهم فإنهم الذی یوصل منه الینا.

حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) فرمودند:

شیعیان ما جزئی از ما هستند که از زیادی طینت ما خلق شده‌اند، آنچه باعث ناراحتی ما می‌شود آنان را ناراحت می‌کند و آنچه ما را شاد می‌کند آنا را مسرور می‌سازد ، پس هر گاه کسی اراده تقرب ما را نماید باید آنها را قصد کند زیرا آنها واسطه بین ما و مردم هستند.

امالی شیخ طوسی ج۱،ص ۳۰۵

درباره محمد غفاری

محمد غفاری

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشوذ

رفتن به بالا